hirdetés
hirdetés

Utak vs tévutak

Önismereti kisokos

A pozitív önbecsülés szükséglete a munka világában a legerősebb motiváló erő, sokak szerint erősebb, mint a pénz. De vajon milyen módszerekkel végezhetünk önismereti betekintést?

hirdetés

Szeretnénk nap, mint nap azt érezni, hogy jó és értékes emberek vagyunk. Nagy hatása van a viselkedésünkre a koherens énkép igénye is: belső feszültséget okoz, ha az énképünk és a magunkkal kapcsolatos új információk eltérnek. Hogy ne legyen olyan egyszerű önismeretünk fejlesztése, ez a három önismereti motiváció sok esetben szemben áll egymással. Szeretnénk fenntartani az önmagunkkal kapcsolatos pozitív képet, ezért elkerüljük azokat a visszajelzéseket és helyzeteket, amelyekben esetleg kedvezőtlen dolgokat tudhatnánk meg magunkról. Épp ezért fontos, hogy amikor visszajelzést adunk másoknak, minél inkább semleges, leíró módon mutassuk be az általunk megfigyelt viselkedést, törekedve arra, hogy az erősségekre és a fejlesztendő területekre vonatkozó visszacsatolások egyensúlyban legyenek. Mindhárom önismereti motiváció esetében létezik egy optimális szint. Túl kevés vagy túl sok egyikből sem szerencsés.

Az önismeretszerzés útjai

Az önismeret fejlesztése napjainkra komoly üzletté nőtte ki magát, sokszínű és ellentmondásos területté, amelyben számos módszerrel és eszközzel találkozhatunk, így nem árt tisztán látni, melyek azok a módszerek, amelyek valóban a segítségünkre lehetnek, és melyek azok, amelyek inkább csak ígéretek.

A 360 fokos visszajelzés

A több forrásból származó visszajelzés alkalmazása egyre elterjedtebb. A visszajelzést kapó kolléga, ha közvetetten is, de képet kaphat arról, hogy a vissza¬jelzést adók szerint melyek az erősségei és a fejlesztendő területei.

A 360 fokos visszajelzés akkor lehet hatékony, ha: valóban a lényeges kompetenciákat tartalmazza; megfigyelhető viselkedésekre kérdez rá, és nem szubjektív véleményekre; nem minősítési, hanem fejlesztési céllal készül; és társul hozzá egy közös értelmező megbeszélés.

A 360 fokos visszajelzések hátránya, hogy gyakran nincs lehetőség visszakérdezni, pontosítani. Ebben az esetben a következő kérdések segíthetik a kapott visszajelzés feldolgozását:

Mi az, amit tudok, sejtek magamról (erősségek, fejlesztendő területek), és a visszajelzések is megerősítik?

Mi az, amit én másként látok?

Mit teszek vagy nem teszek, amiért az adott reakciókat kaptam?

Mit kellene a visszajelzést adóknak tudniuk rólam, ami alapján közelebb lenne az értékelésük az enyémhez?

Mit tanultam magamról a kapott visszajelzések alapján?

Miből fogják észrevenni a kollégák a következő időszakban, hogy még jobban használom az erősségeimet, és előreléptem a fejlesztendő területeimen?

PRO/KONTRA: A 360 fokos visszajelzés egy olyan szervezetben, ahol magas a szervezeti bizalom, és a hibákat fejlődési lehetőségnek tekintik, hatékony kiegészítője lehet az önismeret fejlesztésének. Egy nem megfelelően bevezetett rendszer ugyanakkor semmitmondó eredményekre vezet, vagy ami még rosszabb, konfliktusokat és ellenérzéseket szülhet.

Önismereti tréningek

A tréningeket kezdetben a társas készségek fejlesztésére használták az USA ban. Kurt Lewin Jacob Morenótól, a pszichodráma atyjától vette az ötletet. A csoportok eszköztárának fontos elemét jelentette a résztvevők által egymásnak adott visszajelzés. A hazai önismeretitréningpiacon a leg megfoghatóbbak azok a programok, amelyek valamelyik személyiségtipológiai modellre épülnek. A DISC, az MBTI, az Insights stb. viselkedésünk és személyiségünk besorolásával világos útmutatást nyújt arról, hogy kik vagyunk, melyek az erősségeink, a gyengeségeink, kikkel tudunk, és kikkel nem tudunk hatékonyan együtt működni.

PRO/KONTRA: Ezek a gyors és leegyszerűsített modellek persze nem adják vissza személyiségünk sokszínűségét, de segítenek, hogy megértőbbek legyünk önmagunkkal és másokkal. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy ezek a személyiségtipológiák valójában hipotézisek, amelyek alapján korlátozott mértékben tudjuk megjósolni a magunk vagy mások reakcióit és képességeit, akkor hasznosak lehetnek ezek a programok. Ha saját viselkedésünket és másokat gondolkodás nélkül megcímkézünk, akkor ezek az önismereti tréningek inkább a valódi önismeret megszerzésének útjában fognak állni.

Egy-egy irányzat követése

Más programokon valamely irányzat alapelveit és néhány eszközét fogják nekünk megtanítani. NLP, tranzakcióanalízis, Gordon-módszer, érzelmi intelligencia, hogy csak néhány lehetőséget említsek.

PRO/KONTRA: Az emberi lélek titkai iránt érdeklődők számára érdekesek és tanulságosak lehetnek ezek a programok, és bizonyára néhány „aha-élményük” is lesz, de az idő rövidsége (1-2 nap), valamint a programok edukatív jellege miatt ezek a tréningek nem alkalmasak az önismeret fejlesztésé¬re. Több résztvevő, aki elköteleződik a módszer iránt, bekapcsolódik egy hosszabb módszer specifikus képzésbe is, ahol szakértővé válik anélkül, hogy egy személyes önismereti folyamatban részt vett volna.

Amennyiben szeretnéd a többi 4 módszert is megismerni, szerezd meg az Üzlet és Pszichológia aktuális lapszámát!

nyomtatott lapszámvásárlás >> 
nyomtatott előfizetés >>

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

People skill, azaz a „skillek”, kompetenciák, erősségek királynője maga az emberismeret. Sok örömet hoz, ha van, és sok csalódást, ha ez nem az erősségünk. Meggyőződésem, miszerint én biztos jó emberismerő vagyok, az utóbbi fél évben igencsak megkérdőjeleződött bennem, amikor is nyílt órákat voltam kénytelen megtekinteni iskolaválasztás címszó alatt. Tovább...

Találkozzunk a Facebookon!