A Facebook mindent tud
Mindent elárulnak rólunk a lájkjaink?
Modern marketing szempontból a Facebook ma már minden eddiginél pontosabb célzást biztosít. A jelenség megértéséhez pedig visszanyúlhatunk a szociálpszichológiai törvényszerűségekhez.
Az utóbbi időben elszaporodtak a legnagyobb közösségi oldalon a fizetett hirdetések, amelyek sokak számára már kezdenek idegesítő mértéket ölteni, de ennek ellenére mégis hatékonyan működnek. A hírfolyamban megjelentek például az „xy, z és további 28 ember kedveli” típusú ajánlatok, amelyek megbújnak a mindennapos rutin során végignézendő posztok között. Mivel ugyanúgy néznek ki, mint a többi megosztás, így sokszor észre sem vesszük, hogy egy kattintással máris egy fizetett promóció résztvevőivé váltunk. De vajon minek köszönhető, hogy ez ilyen gördülékenyen működik? És milyen típusú Facebook-felhasználók léteznek?
Ha másnak tetszik
A szájmarketing fogalmával már mindenki találkozott, és azt is tudjuk, hogy ez az egyik leghatékonyabb marketingeszköz, mióta világ a világ. Alapja, hogy rokonaink, barátaink iránt érzett bizalmunkat könnyedén áthelyezzük egy általuk javasolt termékre vagy szolgáltatásra, így nagyobb valószínűséggel vásároljuk meg azokat. A Facebook megjelenésével tulajdonképpen az vált lehetővé, hogy virtuális módon történjen valami hasonló. Azért csak hasonló, mert az ajánlások sok esetben ismerőseink tudta és konkrét szándéka nélkül, automatikusan jelennek meg számunkra, de mégis hatást gyakorolnak ránk. Ha egy olyan barátunk, akivel a Facebookon aktív kapcsolatot tartunk fenn, rajongójává vált egy ismert cipőmárkának, vagy bejelölte, hogy részt vesz egy eseményen, akkor nagyobb eséllyel jelenik meg számunkra is az adott Facebook poszt fizetett hirdetése, mint másoknak, hiszen figyelmünket a barátunk már a témára fordította, így nyitottabb kapukat dönget a hirdető. Érthető ez a figyelem, hiszen senki sem akar kimaradni valamiből, amiben „mindenki” részt vesz. Az emberi lélek már csak ilyen, folyamatosan összehasonlítja magát másokkal, például amikor nap végén még gyorsan végigpörgetjük a Facebook hírfolyamot.
Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója sosem tagadta, hogy a Facebook rendkívüli jövedelmezősége annak köszönhető, hogy egy egész világot behálózó adatbázisról van szó, amelyen önként osztjuk meg a világgal preferenciáinkat, örömünket, bánatunkat, leghétköznapibb szokásainkat, sok esetben még egészen intim, magánéleti dolgainkat is, amelyekről biztosan sohasem beszélnénk egy közvéleménykutatónak sem. Mindezt abban a hitben tesszük, hogy ezeket csak ismerőseink látják, ám a valóság az, hogy anonim módon ugyan, de hirdetési célokra a portál ezeket az információkat rendszeresen felhasználja, ráadásul rendkívül intelligens módon teszi ezt.
Lájk, mint személyiségteszt
A cambridge-i és stanfordi egyetem kutatói például arra jutottak, hogy a Facebook-lájkok alapján a számítógép pontosabban tudja elkészíteni a felhasználók jellemrajzát, mint saját barátaik és hozzátartozóik. A vizsgálati személyek által adott lájkokból kapható információkat vetették ösz- sze a vizsgálati személyekről barátaik, munkatársaik és hozzátartozóik által kitöltött személyiségtesztek eredményeivel, és azt kapták, hogy a számítógépes algoritmus által kiszámított jellemzés közelebb állt a valós személyiséghez, mint bárki másé. Legalábbis amennyiben elegendő „tetszik” állt a gép rendelkezésére (a szükséges lájkolt oldalak száma 70 és 300 között mozgott). Persze ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a gép jobban ismerne minket, mint barátaink, de az biztos, hogy webes szokásaink alapján hatékonyan tud preferenciáinkról, irányultságainkról képet alkotni, és pontosan erre van szükség akkor, amikor a hirdetők eredményes kampányokat szeretnének felépíteni.
A személyre szabott ajánlatok tehát így jutnak el hozzánk, de az már kevésbé bejósolható, hogy az egyes felhasználók ténylegesen mit is kezdenek a hirdetésekkel. Nem mindegy, hogy valaki milyen motiváció alapján kattint, illetve hogy hajlandó-e ajánlani az adott terméket vagy szolgáltatást barátai számára.