hirdetés
hirdetés

A Facebook mindent tud

Mindent elárulnak rólunk a lájkjaink?

Modern marketing szempontból a Facebook ma már minden eddiginél pontosabb célzást biztosít. A jelenség megértéséhez pedig visszanyúlhatunk a szociálpszichológiai törvényszerűségekhez.

hirdetés

Az utóbbi időben elszaporodtak a leg­nagyobb közösségi oldalon a fizetett hirdetések, amelyek sokak számára már kezdenek idegesítő mértéket ölteni, de ennek ellenére mégis hatékonyan működnek. A hírfolyamban megjelentek például az „xy, z és további 28 ember kedveli” típusú ajánlatok, amelyek megbújnak a mindennapos rutin során végignézendő posztok között. Mivel ugyanúgy néznek ki, mint a többi megosztás, így sokszor észre sem vesszük, hogy egy kattintással máris egy fizetett promóció résztvevőivé váltunk. De vajon minek köszönhető, hogy ez ilyen gördülékenyen működik? És milyen típusú Facebook-felhasználók léteznek?

Ha másnak tetszik

A szájmarketing fogalmával már mindenki találkozott, és azt is tudjuk, hogy ez az egyik leghatékonyabb marketingeszköz, mióta világ a világ. Alapja, hogy rokonaink, barátaink iránt érzett bizalmunkat könnyedén áthelyezzük egy általuk javasolt termékre vagy szolgáltatásra, így nagyobb valószínűséggel vásároljuk meg azokat. A Facebook megjelenésével tulajdonképpen az vált lehetővé, hogy virtuális módon történjen valami hasonló. Azért csak hasonló, mert az ajánlások sok esetben ismerőseink tudta és konkrét szándéka nélkül, automatikusan jelennek meg szá­munkra, de mégis hatást gyakorolnak ránk. Ha egy olyan barátunk, akivel a Facebookon aktív kapcsolatot tar­tunk fenn, rajongójává vált egy ismert cipőmárkának, vagy bejelölte, hogy részt vesz egy eseményen, akkor na­gyobb eséllyel jelenik meg számunk­ra is az adott Facebook poszt fizetett hirdetése, mint másoknak, hiszen figyelmünket a barátunk már a témá­ra fordította, így nyitottabb kapukat dönget a hirdető. Érthető ez a figye­lem, hiszen senki sem akar kimarad­ni valamiből, amiben „mindenki” részt vesz. Az emberi lélek már csak ilyen, folyamatosan összehasonlítja magát másokkal, például amikor nap végén még gyorsan végigpörgetjük a Facebook hírfolyamot.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója sosem tagadta, hogy a Facebook rendkívüli jövedelmezősége annak köszönhető, hogy egy egész világot behálózó adatbázisról van szó, amelyen önként osztjuk meg a világgal preferenciáinkat, örömünket, bánatunkat, leghétköznapibb szokásainkat, sok esetben még egészen intim, magánéleti dolgainkat is, amelyekről biztosan sohasem beszélnénk egy közvéleménykutatónak sem. Mindezt abban a hitben tesszük, hogy ezeket csak ismerőseink látják, ám a valóság az, hogy anonim módon ugyan, de hirdetési célokra a portál ezeket az információkat rendszeresen felhasználja, ráadásul rendkívül intelligens módon teszi ezt.

Lájk, mint személyiségteszt

A cambridge-i és stanfordi egyetem kutatói például arra jutottak, hogy a Facebook-lájkok alapján a számí­tógép pontosabban tudja elkészíteni a felhasználók jellemrajzát, mint saját barátaik és hozzátartozóik. A vizs­gálati személyek által adott lájkokból kapható információkat vetették ösz- sze a vizsgálati személyekről barátaik, munkatársaik és hozzátartozóik által kitöltött személyiségtesztek eredmé­nyeivel, és azt kapták, hogy a számí­tógépes algoritmus által kiszámított jellemzés közelebb állt a valós szemé­lyiséghez, mint bárki másé. Legalábbis amennyiben elegendő „tetszik” állt a gép rendelkezésére (a szükséges lájkolt oldalak száma 70 és 300 között mozgott). Persze ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a gép jobban ismer­ne minket, mint barátaink, de az biz­tos, hogy webes szokásaink alapján hatékonyan tud preferenciáinkról, irányultságainkról képet alkotni, és pontosan erre van szükség akkor, amikor a hirdetők eredményes kam­pányokat szeretnének felépíteni.

A személyre szabott ajánlatok tehát így jutnak el hozzánk, de az már ke­vésbé bejósolható, hogy az egyes fel­használók ténylegesen mit is kezde­nek a hirdetésekkel. Nem mindegy, hogy valaki milyen motiváció alapján kattint, illetve hogy hajlandó-e ajánla­ni az adott terméket vagy szolgáltatást barátai számára.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

- Hogy ő? Ő a legtündéribb lány, akit ismerek: okos, vicces, kedves, segítőkész.

– Ugyanarról az XY-ról beszélünk? Arról az arrogáns, agresszív, rosszindulatú libáról?

– Mi vaaan?!

És tényleg, mi van? Hol az igazság?

Tovább...

 

Találkozzunk a Facebookon!