Pszichológia a marketing mögött
Freud, bűntudat, reklám
A pszichológusok számtalan olyan eredményre jutottak kutatásaik során, melyek a reklámkészítők segítségére lehetnek, még a Freud munkásságából is akarnak idevágó elméletek.
Ízelítő a cikkünkből:
A XX. század elején, a modern kor közepén, a nagy pszichológiai iskolák lefektették az emberi figyelem, emlékezet és gondolkodás megértésének alapjait. A Gestalt pszichológia arra tanított meg bennünket, hogy az észlelési folyamatok nem feltétlenül valósághűek, hanem alkotó, kiegészítő jellegűek, azaz azt látjuk, amit látni szeretnénk. Ezáltal megértettük, hogy a fogyasztók hatékony megértéséhez figyelembe kell venni az adott pillanatban érvényes szükségleteit. Mást fogunk észrevenni, ha álmosak vagyunk, mint akkor, ha éhesek, vagy unatkozunk. Más érdekel bennünket reggel, mint ebéd előtt, vagy hazafelé tartva, de nemünk, élethelyzetünk (pl. gyermektelen, kisgyermekes, kirepültek a gyerekek, házas, szingli stb.) és életkorunk is meghatározza figyelmünket.
A zavarba ejtőre jobban figyelünk
Agyunk tehát másképp reagál ugyanarra az ingerre attól függően, hogy éppen mi foglalkoztat bennünket. Jól teszik a reklámozók, ha kihasználják az aktuális igényeket és másképp mutatják be a reklám tárgyát eltérő helyzetekben, eltérő célcsoportnak. Ugyancsak az alaklélektani iskolától tanultuk meg azt a szabályt, hogy mindig érdekesebbek, figyelemkeltőbbek a kicsit érthetetlen ingerek, mint azok, amelyeket azonnal fel tudunk fogni. Ami zavarba ejtő, arra jobban figyelünk, mint ami nyilvánvaló. A posztmodern világban ezt a jelenséget használják ki olyan sztárok, mint például Conchita Wurst. Az új paradigma tehát az, hogy legyél szokatlan! Ami megszokott, az érdektelen. A pszichológusok ehhez még hozzá szokták tenni, hogy a megszokottságtól való eltérés mértéke korántsem mindegy: a teljesen szokatlan ingerek éppolyan érdektelenek (mert felfoghatatlanok), mint a teljesen megszokottak (mert unalmasak). Az optimális hatás elérése már-már művészet.
Legyen jutalom a reklám
...
Cikkünket teljes terjedelemben az Üzlet&Pszichológia aktuális lapszámának megvásárlásával érheti el.