hirdetés
hirdetés

Mit tanulhatunk tőlük?

Óvodás vezetők

Pozicionálás, erőviszonyok, vezetői szerepért folytatott harc – ezek a helyzetek nemcsak a vállalati struktúra mindennapjaira jellemzők, hanem az óvodai udvarokon is jelen vannak. 

hirdetés

Ízelítő a cikkünkből:

Pozicionálás, erőviszonyok, vezetői szerepért folytatott harc – ezek a helyzetek nemcsak a vállalati struktúra mindennapjaira jellemzők, hanem az óvodai udvarokon is jelen vannak. Vajon az óvodáskorú vezetők hogyan kerülnek az élre, milyen eszközökkel irányítják a csapatukat? Az ő világukba nyertünk bepillantást Kustra Erika és Tóthné Őze Erzsébet óvodapedagógusok vezetésével, akik 32, illetve 40 éves szakmai tapasztalatuk birtokában arról is beszéltek, mit tanulhatnak a felnőttek az egészen fiatal korosztálytól.

Megfigyelhetők általános pszichológiai dinamikák, változások az óvodáscsoportokban?

KE: A kiscsoport indulásakor az egyéni szükségletek kerülnek előtérbe, majd a közösség hatására, az érés
előrehaladtával a gyerekek egyre inkább nyitnak a társak felé. Az „enyém”, az „én játszom vele” kijelentések, az
„én kis territóriumom” világából fokozatosan kilépve képessé válnak beengedni a másikat. Eleinte a tárgyak
köré csoportosuló, együttműködő tevékenység dominálja a kiscsoport termét, ám rövidesen bonyolódik a
helyzet, mert felállnak a párok és a háromfős mikrocsoportok, és ekkor, már 3-4 éves korban, csírájában megjelenik a vezető szerep.

TŐE: Korán kiderül, melyik gyerek köré csoportosulnak, ki dob be több ötletet a játékba. A csoportképződést
befolyásolja, hogy egy gyerek családból jön vagy bölcsődéből, ugyanis az azonos intézményből érkezők eleinte
hajlamosak egymásba kapaszkodni. Az irányító alkat megmutatkozását azonban nem befolyásolják a korábbi
közegek, mert ez temperamentumtól és idegrendszertől függ. Már egészen fiatal életkorban megnyilvánul a habitus, hogy valaki szangvinikus, kolerikus vagy exhibicionista, és a többi gyerek úgy gyűlik köré, mint méhek a lépes mézre. A 3-4 éveseknél még nem beszélhetünk tudatos irányításról, ez 6-7 éves korban érhető majd tetten. 

KE: A kiscsoportosok tipikus, sztenderd mondata a „nem leszek a barátod”, bár ebben a korban távolról sem
arról szól, mint idősebb gyerekeknél vagy felnőttek számára.

A jó vezetői készségekkel rendelkező óvodások hogyan irányítják a csapatukat?

KE: A vezető sokszor csendben, finoman koordinálja a csapatát; esetenként csak abból lehet őt azonosítani,
hogy a végső döntés az övé, nem a nyílt irányításból. Lehet csendes, de erős akaratú személyiség.

TŐE: Nem feltétlenül a vezető megy elöl, de ő osztja szét a feladatokat oly módon, hogy felismeri az egyéni szükségleteket, elintézi és hagyja, hogy minden résztvevő az legyen, ami szeretne, azt tegye, amiben jó. Elismeri, ha a másik valamiben ügyesebb nála. Sok megerősítést ad, akár csak annyival, hogy „Jaj de jó!” Ha egy társának valami nem sikerül elsőre, például lassabb, mondjuk futóversenyben, akkor bátorítja, szurkol neki. Nem tapossa el, hanem segít, és örül a sikerének. 

KE: A vezető úgy osztja ki a feladatokat, hogy mindenki azt teszi, ami a saját területe. Nem arról van szó,
hogy „én vagyok az ötletgazda, és én csinálok mindent”, hanem arról, hogy „neked is volt egy jó ölteted, ezt beemeljük, és gazdagítjuk vele a játékot”. Azért kedvelik, mert mindenkinek megadja a biztonságot, hogy része a csapatnak. Ugyanakkor konfliktushelyzetben képes nemet mondani, és a többiek szót fogadnak neki. Ezek a
folyamatok nagycsoportos korra önjáróvá válnak, mi felnőttként nem avatkozunk a csoporttörténésekbe, csak ha vadhajtást észlelünk. Tulajdonképpen a vezetés kicsiben ugyanúgy működik, mint nagyban. Természetesen
ebben az életkorban csak adottságokról beszélhetünk, a vezetői készségek még csírájukban vannak jelen, de már ilyenkor látni, hogy a későbbiekben lehet rájuk alapozni.

Szerző: Szabó Elvira

Cikkünket teljes terjedelemben lapszámunk megvásárlásával érheti el.

online lapszámvásárlás >> 
nyomtatott lapszámvásárlás >> 
online előfizetés >>
nyomtatott előfizetés >>

 

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

People skill, azaz a „skillek”, kompetenciák, erősségek királynője maga az emberismeret. Sok örömet hoz, ha van, és sok csalódást, ha ez nem az erősségünk. Meggyőződésem, miszerint én biztos jó emberismerő vagyok, az utóbbi fél évben igencsak megkérdőjeleződött bennem, amikor is nyílt órákat voltam kénytelen megtekinteni iskolaválasztás címszó alatt. Tovább...

Találkozzunk a Facebookon!