hirdetés
hirdetés

Közösségi média szótár

A közösségi média leggyakoribb kifejezései

A legnépszerűbb közösségi oldalak felsorolása, definíciója és az online közösségi térben leggyakrabban használt angol kifejezések jelentése. 

hirdetés

 

Facebook: 

A Facebook a közösségi oldalak királya, egyszerűen kikerülhetetlen. A sikertörténet ráadásul folyamatos, még annak ellenére is, hogy a monstrum árnyékában szinte havi rendszerességgel szökkennek szárba az új közösségi oldalak és ígéretes startupok. A Facebook vezető pozícióját féltve Mark Zuckerberg az utóbbi időben a legjobb konkurensek akvizícióját helyezte fókuszba. A Facebook még mindig növekszik, mára elérte az 1,32 milliárd felhasználót. Magyarországon az aktív felhasználók száma idén márciusban meghaladta a 4 800 000 főt. A napi 6 milliárd lájkolás olyan folyamatosan pezsgő, szinte követhetetlen módon áramló információhalmazt hoz létre, amely az emberek jelentős része számára elsődleges hírforrássá és kapcsolatépítő/kapcsolattartó eszközzé teszi az oldalt, amellyel bizonyos kimutatások szerint már több időt töltünk, mint a tévé előtt. Mára sikerült olyan üzleti modellt kialakítaniuk, amely a felhasználók tevékenységei és önként megosztott adatai alapján minden eddiginél finomabb célzást tesz lehetővé a hirdetők számára. Érdekes jelenség, hogy a Facebook  ostanában olyan problémákkal küzd, hogy a tinédzserek inkább más platformokat kezdenek el használni, ahol (még) nincsenek jelen tanáraik, szüleik és rokonaik. 

Foursquare

Dennis Crowley és Naveen Selvadurai  2009-ben olyan alkalmazást hoztak létre, amelynek lényege, hogy a felhasználók könnyen megoszthatják aktuális tartózkodási helyüket és
ahhoz fűződő élményeiket, tapasztalataikat. Emellett véleményeket, kritikákat is írhatunk, és képeket is megoszthatunk az adott hellyel kapcsolatban (például egy étterem, ahol éppen vacsorázunk). A legtöbbet használt funkció az úgynevezett check-in, amellyel különféle helyszínekre (venue-k) jelentkezhetnek be a felhasználók. Ez önmagában is izgalmas lehet, de az oldal üzemeltetői nagyon okosan újabb és újabb „csekkolásra” késztetik a felhasználókat egy jól kidolgozott motivációs rendszer segítségével. A bejelentkezésekért ugyanis minden alkalommal pontokat kaphatunk, és ezért különböző elismerésekben (badge-ek) részesülhetünk egy idő után. Aki a legtöbbször jelentkezett be egy helyszínre, megkapja a „mayor” minősítést, ami nagyjából arra utal, hogy az illetőre kvázi házigazdaként, illetve a hely alapos ismerőjeként tekinthetünk. A venue-k tulajdonosainak lehetőségük van speciális ajánlatokat (special) is felkínálni a Foursquare felhasználóinak bizonyos feltételek teljesítése ellenében. A legfrissebb adatok szerint Magyarországon a felhasználók száma
25 000 környékén lehet.

Google+

A Google közösségi oldalát általában Facebook-klónként szokás emlegetni, de ha megnézzük széleskörű szolgáltatásait és egyedi funkcióit, akkor ez már nem annyira egyértelmű. Igaz, hogy itt is egy falon láthatjuk az úgynevezett „köreinkhez” tartozó ismerőseink megosztásait (ismerőseinket egyszerűen csoportokba rendezhetjük,
amelyeket kedvünkre bővíthetünk bármikor), és a nagyjából a lájknak megfelelő +1 gombbal értékelhetjük a nekünk tetsző tartalmakat, de ezek alapján azt is láthatjuk, hogy a Google+ felhasználóit éppen milyen tartalmak foglalkoztatják leginkább. Emellett itt is lehetőségünk van chatelést kezdeményezni barátainkkal, de a Hangouts szolgáltatásnak
köszönhetően például csoportos videokonferenciát is tarthatunk akár mobiltelefonunk használatával is.  A szolgáltatások között van például a Creative Kit képszerkesztő és a Google+ Local is, amely nagyjából a Foursquare bejelentkezős szolgáltatásának felel meg. Árulkodó adat azonban, hogy bár a felhasználók száma elérte az 1,15 milliárdot, viszont ennek csupán 32 százaléka (359 millió) használja aktívan a szolgáltatást. Ezek ugyan szép számoknak tekinthetők, de a Google mércéjével nem mondhatók egetrengető sikernek.  

Instagram

Az Instagram 2010-ben jelent meg a közösségi oldalak palettáján, azóta is óriási érdeklődés övezi, s ennek megfelelően a mai napig elképesztő növekedés kíséri. A közösségi hálózat okostelefonos alkalmazásán keresztül egyedi effektekkel ellátott fotókat oszthatnak meg egymással a felhasználók, amelyeket ismerőseik kedvükre lájkolhatnak és kommentálhatnak.
Ráadásul sokszor az akár művészinek is mondható kompozíciókat számos közösségi oldalon is publikálni lehet egy gombnyomással. Az Instagram tehát a lehető legegyszerűbb módon nyújt lehetőséget arra, hogy kreatív, egyedi fotókat készítsünk és osszunk meg barátainkkal; ez a lehetőség pedig olyan mértékben tette népszerűvé az alkalmazást, hogy 3 év után a felhasználók száma már át is lépte a 100 milliós küszöböt, aminek hatására a Facebook  2012-ben végül visszautasíthatatlan ajánlatot tett az alapító Kevin Systromnak és Mike Kriegernek, és kerek 1 milliárd dollárért fel is vásárolta a céget. Azóta az oldalon már lehetőség nyílt 15 másodperces videók megosztására is, amelyeket szintén effektekkel, filterekkel turbózhatnak és varázsolhatnak egyedivé a felhasználók.

LinkedIn

Az üzleti világ nehezen cáfolható közhelye, hogy a kapcsolatokon múlik minden. A LinkedIn remekül felismerte ezt, és nagyszerűen átgondolt stratégiával emelte virtuális körülmények
közé a „relationship bonding” jelenségét, amely emberemlékezet óta az üzleti együttműködések alapja. „A kapcsolat számít” – szól a szlogen találóan. A világ legnagyobb üzleti közösségi oldala már a legelejétől egyértelművé tette, hogy kifejezetten az üzleti kapcsolatok létesítését igyekszik elősegíteni. Mindehhez elegáns, üzleties dizájnt kölcsönöz, és arra buzdítja felhasználóit, hogy minősítsék egymás szakmai teljesítményét és szaktudását. A LinkedIn-profilok gyakorlatilag olyan szakmai hitelességnövelő, dinamikus, „beszélő” CV-k, amelyekkel vonzóvá tehetjük magunkat az üzleti világban, és pillanatok alatt üzleti célú interakciókat 
kezdeményezhetünk bárkivel. Mára a legtöbb felsővezető is rendelkezik profillal, amelyet sokan közülük aktívan használnak is. Emellett a fejvadászok is előszeretettel kutatják a jövő reménységeit ezen az oldalon. Ma már 250 milliónál is több felhasználója van a világ összes országából. A LinkedIn növekedési rátája eléri a másodpercenkénti 2 új tagot, magyar viszonylatban pedig 10 percenkénti egy tagról beszélhetünk.

Pinterest

A Pinterest 2010 óta köti össze a felhasználókat mérhetetlen mennyiségű képen keresztül. Lényege, hogy a felhasználók különböző „táblákat” hozhatnak létre, amelyekre virtuálisan „feltűzhetik” (pin) kedvenc képeiket bármely nekik tetsző tematika szerint. Az Instagramhoz és a Snapchathez képest fontos különbség, hogy a szolgáltatás nem feltétlenül a saját képeinkre épít, hanem bármilyen nekünk tetsző, inspiráló kép megosztására. A képeket utána szabadon oszthatják tovább (re-pin) a felhasználók. A Pinterestnek jelenleg 70 millió aktív felhasználója van, akik többségében nők, ami egyre vonzóbbá teszi az oldalt a potenciális hirdetők körében. Mindezt kezdik felismerni a vállalatok is, amelyek a szokásos Facebook-kampányok mellett már a Pinterestre is betörtek, és elkezdtek kísérletezni (promoted pin) a különféle hirdetésekkel, illetve interaktív nyereményjátékokat is szerveznek. A vállalat azonban úgy tűnik, egyelőre kellően óvatos, és remélhetőleg nem fogja engedni, hogy a Pinterestet is ellepjék az egyszerű, direkt sales üzenetek. A cég erőssége marketingszempontból inkább az ismerőseink által promotált árucikkek népszerűsítése lehet, aminek a hatása már most is érezhető: bizonyos kimutatások szerint az amerikai webshopok látogatóinak 20 százaléka a Pinterestről érkezik.  

Snapchat

A Facebook elterjedtségét úgy tűnik, hogy az Y generációnak köszönhetjük, a Snapchat viszont pillanatok alatt vált a Z generáció, vagyis a mai tinédzserek forradalmává. Nem csoda, hogy Mark Zuckerberg és a Google is nemrég igen komoly ajánlatokat tett a vállalat felvásárlására,
amelyeket az nyugodt szívvel utasított vissza. De vajon miért? Valószínűleg azért, mert a Snapchat elképesztő módon kombinálja a vizuális tartalmak ma már magától értetődő cseréjét (Instagram, Facebook, Twitter stb.) a jelenidejű kommunikáció izgalmával. A recept egyszerű: küldj olyan képi üzeneteket barátaidnak, amelyek záros határidőn belül nyomtalanul eltűnnek. Ha lemaradtál az önmegsemmisítő fotó- vagy videoüzenetről (snap), akkor kimaradtál a mókából. A képekre éppúgy lehet szövegeket biggyeszteni, mint ahogyan, mondjuk, firkálni valamit. A megosztó eldönti, hogy kinek küldi el az üzenetet, és beállíthatja azt az időlimitet is, ameddig az látható lehet. A Snapchat tehát elsősorban az azonnaliságra épít, vagyis a „nem maradhatok le róla” izgalmára. A legfrissebb adatok szerint naponta 700 millió üzenetet küldenek a felhasználók egymásnak a szolgáltatáson keresztül. Az alkalmazást a Stanford Egyetem két diákja, Evan Spiegel és Robert Murphy fejlesztette ki.

Tumblr

A sokak által csak „tumblinak” becézett mikroblog 2007-ben robbant be a blogolás világába két programozónak, David Karpnak és Marco Armentnek köszönhetően. A másik igen népszerű mikroblogtól, a Twittertől az különbözteti meg, hogy itt nincs limitálva a bejegyzések terjedelme, viszont a környezet, illetve a blogfelület jellege általában itt is tömör bejegyzésekhez, gyakran csupán képek, hang- és videofelvételek megosztásához vezet. Egyszerűségének, könnyű kezelhetőségének, illetve annak a lehetőségnek köszönhetően, hogy a bloggerek pillanatok alatt tudnak közösségeket kialakítani azáltal, hogy követik egymás blogjait és reblogolják (újra megosztják) egymás posztjait, nagy népszerűségre tett szert. 2013-ban már több mint 100 millió felhasználóval és összesen 44,6 milliárd bejegyzéssel büszkélkedhettek, aminek folyományaként komoly jelentkező is akadt a vállalkozás felvásárlására: a Yahoo 1,1 milliárd dollárért vásárolta fel a Tumblrt. Hazánkban kevésbé elterjedt, de kifejezetten jelentős szubkultúra épült köré, amely igen aktívnak mondható.

Twitter

A 2000-es évek közepén rohamosan terjedő mikroblog szereplői közül eddig a Twitter aratta a legnagyobb sikert. A mikroblogok lényege, hogy rövid üzenetek formájában mondhatjuk el véleményünket a minket követők számára: mondd el 140 vagy kevesebb karakterben azt, ami foglalkoztat. Mindezt rövid kis posztok, vagy ahogy itt hívják, tweetek formájában lehet megtenni. A szolgáltatásnak mára körülbelül 1 milliárd felhasználója van, arról nem is beszélve, hogy számos híresség twitterezik napi szinten Barack Obamától Lady Gagán át Ferenc pápáig. A Twitter egyszerűsége, letisztultsága és a tömör önkifejezésmód kényszere egyedülálló kommunikációs formát hozott létre a Facebookra oly jellemző felesleges ingeráradat nélkül. A legtöbb nagyvállalat is rendelkezik már Twitter-profillal, amelyen keresztül gördülékenyen tudják kommunikálni újdonságaikat és cégük filozófiáját. A Twitteren a felhasználók követni (follow) tudják egymás hírfolyamát, aminek köszönhetően folyamatosan értesülnek bejelölt ismerőseik megosztásairól, sőt egy kattintással továbboszthatják (retweet) azokat. A közösségi médiába a Twitter emelte be a címkézés (hashtag) jelenségét, amelyet azóta a Facebook, a Google+ és az Instagram is átvett. 

 A közösségi média leggyakoribb kifejezései

badge: virtuális kitűző, amelyet a Foursquare rendszerében kapnak az aktív felhasználók.
blog: weboldal, amelyet rendszeresen új információkkal vagy véleményekkel frissít egy
felhasználó vagy felhasználók csoportja.

check-in: internetes bejelentkezés tartózkodási helyünkről, amelyet kommentekkel, fotókkal
is elláthatunk, illetve azt is megjelölhetjük, hogy kivel vagyunk egy helyen. A kifejezést a
Foursquare terjesztette el, de más oldalak is átvették már.

content: közösségi médiában megjelenő bármilyen tartalom.

cyberbullying: a kifejezés a pszichológiában és a pedagógiában használatos bullying kifejezés online formáját jelöli. Olyan elektronikus zaklatás, gúnyolódás vagy megbélyegzés, amely valamilyen online csatornán keresztül éri el áldozatát.

dashboard: a Tumblr és a Twitter élő hírfolyama, amelyben megjelennek a legfrissebb
posztok és blogok, amelyeket követ a felhasználó. Ezeket kommentálni, reblogolni és lájkolni egyaránt tudják. A dashboardra a felhasználók feltölthetnek szöveges bejegyzéseket, képeket, videókat, idézeteket és linkeket. 

feed: hírfolyam.

hashtag: címke, amellyel megjelölhetjük, kategorizálhatjuk bejegyzéseinket a # jel használatával, amely az általunk fontosnak tartott kulcsszavakat előzi meg. Ezekből a szavakból linkek lesznek. 

mém: vírusszerűen terjedő, gyorsan népszerűvé váló tartalom, amely valamilyen aktuális
véleményt vagy gondolatot fejez ki. 

mikroblogolás: rövid bejegyzések, amelyeket a közösségi médiában tesznek közzé a
felhasználók. Például Twitterüzenetek vagy Facebook-posztok.

oversharenting: a gyermekeiddel kapcsolatos személyes dolgok megosztása a közösségi
médiában. 

pin: a Pinterest kifejezése képeink közzétételére. A kifejezés arra utal, hogy a szolgáltatásban virtuális táblákat hozhatunk létre, amelyekre „feltűzhetjük” kedvenc
képeinket. 

post: publikált bejegyzés.

reblog/repost/retweet/repin: bejegyzések újramegosztása.

share: megosztás.

tag: blogokon használatos címke, amely kategorizálja, indexeli, megjelöli, ezáltal pedig
könnyen visszakereshetővé teszi az adott tartalmat.

trending: egy szó, kifejezés vagy téma, amely a Twitteren éppen népszerűnek mondható.

troll: kártékony, általában rosszindulatú, gyakran tudálékos, destruktív kommentelő, aki
jellemzően neve és arca vállalása nélkül fejti ki negatív véleményét, és zaklatja a felhasználókat zavaró megjegyzéseivel.

tweet: a Twitteren megosztott, maximum 140 karakteres üzenetek elnevezése. Magyarul „csiripelésnek” lehetne fordítani. 

venue: a Foursquare rendszerében így nevezik a különböző helyszíneket.

virális: a közösségi médiában futótűzként, vírusként pillanatok alatt elterjedő, népszerű tartalmak jelzője.

wall: fal, amely a Facebookprofilunkon vagy -oldalunkon megosztott tartalmakat gyűjti
össze és jeleníti meg a felhasználók számára.

widget: kis alkalmazások, amelyeket más alkalmazásokba ágyazhatunk. Ezek általában
nagyobb szolgáltatások kiterjesztései. Például a weboldalunkon elhelyezett Facebook-gomb. 

Szerző: Juhász Dániel

Tetszett a cikk? Vásárolja meg vagy fizesse elő magazinunkat!

online lapszámvásárlás >> 
nyomtatott lapszámvásárlás >> 
online előfizetés >>
nyomtatott előfizetés >>

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

People skill, azaz a „skillek”, kompetenciák, erősségek királynője maga az emberismeret. Sok örömet hoz, ha van, és sok csalódást, ha ez nem az erősségünk. Meggyőződésem, miszerint én biztos jó emberismerő vagyok, az utóbbi fél évben igencsak megkérdőjeleződött bennem, amikor is nyílt órákat voltam kénytelen megtekinteni iskolaválasztás címszó alatt. Tovább...

Találkozzunk a Facebookon!