hirdetés
hirdetés

Megjelent a legfrissebb Üzlet és Pszichológia!

Körbejártuk a The social dilemma-t

A "tudjukkik" manipulálnak, megfigyelnek, ellopják az idődet, torzítják az eléd táruló világot? Mi ebből az igazság, és hogyan védheted a határaidat, és a gyerekeid határait? Előbb értsük a problémát, majd tegyünk ellene. Ebben lehet most segítségedre a legújabb Üzlet és Pszichológia. 

hirdetés

Mindig is irigylésre méltónak, de legalábbis érdekesnek találtam, amikor valakinek volt egy váratlan, konkrét fordulópont az életében, ami meghatározta a későbbi viselkedését, hozzáállását dolgokhoz. (Most nem egy látomásra vagy egy kellemetlen in flagrantira gondolok, mert azt speciel nem irigylem…) Én nem hiszek a hirtelen jött fordulópontokban. Pontok mindig vannak, fordulóponttá pedig akkor válnak, ha már eleve vágyak, érzések, gondolatok mentén előkészített táptalajra lelnek, onnan szárba szökkennek, majd utólag fordulópontként definiálva kerülnek be a narratívába.

The Social Dilemma című amerikai film, melyet idén nyáron dobott piacra a Netflix, és várakozásának megfelelően felkavarta vele az állóvizet, minden bizonnyal fordulópontnak lett szánva, már ami a közösségi médiahasználatunkat illeti. Sokan így is gondoltak rá, és biztos akadnak olyanok, akiknek valóban az is lett: leiratkoztak a közösségi oldalakról, vagy legalábbis komoly korlátok közé szorították a felhasználásukat. A többségnek viszont gyaníthatóan nem volt még eléggé előkészítve a táptalaj, nem volt még elég erős a szenvedésnyomás (pl. a feleslegesen elfolyó idő miatt), így az elgondolkozáson, hőzöngésen túl nem jutottak vele messzebbre.

Ez egy folyamat. Ahogy a dohányzás károsító hatásával kapcsolatban is szép lassan, évtizedek alatt csordogált le az információ a tömeges viselkedésváltozás szintjére, úgy az internet, azon belül is a közösségi média tudatosabb használatához is idő kell. Néhány évbe biztosan beletelik, míg a bőrünkön érezzük a filmben is elhangzott mondat jelentését, miszerint „ha nem fizetsz egy termékért, akkor te vagy a termék” (– pontosabban a figyelmed, az időd). Reméljük, a tudatosabb eszközhasználat felé vezető úton, ez a lapszám is lehet egy kő, de legalább egy kavics.

És pontosan hogyan, milyen cikkekkel? Mutatjuk az ízelítőt a tartalomból: 

"Igaz, hogy a mobiltelefonunkon keresztül lehallgatják a beszélgetéseinket? Igaz, hogy az okostévénk kamerája a nap 24 órájában megfigyel minket? Igaz, hogy a műholdak segítségével méterre be lehet lőni, hol vagyunk és mit csinálunk? És vajon megállítható ez az egész? Paranoia, vagy ez a realitás? Városi legendák, kérdések és válaszok, információbiztonság felsőfokon, Tarjányi Péter biztonságpolitikai szakértővel."

Az is kiderül, hogy pontosan miért ne posztold a gyereked a közösségi médiában. "...bár a szülő oszt meg bizonyos információkat, mégis a gyerek fogja viselni később a következményeket." - De hogy pontosan milyen következményeket? Kiderül a cikkből. 

A görgetés az új dohányzás - de pontosan mi is okozza a függőséget? És mit tehetünk ellene? Magos Anna elmondja: 

Amennyiben szülő vagy, és van vagy lesz kis- vagy nagykamasz gyereked, a közösségi médiahasználat problematikája téged is érint. Koronczai Beatrix gyerekpszichológus a közösségi médiahasználat pszichológiájába vezet be. 

 

A The Social Dilemma című film alapkérdése, hogy hogyan manipulálják a tudattalanunkat az internet különböző bugyraiban, hogyan vesznek rá, hogy megvegyünk dolgokat, amikre még csak nem is tudtuk, hogy vágyunk, hogyan befolyásolják, hogy mit érzékeljünk a világból és mit ne, és ez utána mennyiben változtatja meg az életünket, a döntéseinket, akár a politikai rendszert, vagy a világnézetünket. A főkérdés körüli kérdés pedig, ami bennünk felmerült, hogy vajon maga a The Social Dilemma c. filmben milyen látványosan érhetőek tetten a manupulációs eszközök. Megyőzéstechnikáról, befolyásolásról, figyelemgazdaságtanról és az ehhez kapcsoló jogi következményekről is olvashattok. 

A könyvajánlóban Nagy Ervin és Lilu gondolatait olvashatjátok arról, hogy ők, hogyan igyekszenek korlátozni/engedélyezni a gyerekeik közösségi médiahasználatát. 

Irma vagyok és telefonfüggő! Lassan itt tartunk. MIt tegyünk, hogy mégse tarsunk itt? 

És ez csak az ízelítő volt... A lapszám megvásárolható nyomtatva a nagyobb Relay és Inmedio üzletekben, benzinkutaknál, vagy megrendelhető az előfizetés vagy egy konkrét digitális lapszám is itt. 

Gábor Fanni, főszerkesztő, Üzlet és Pszichológia - hrpwr.hu
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Képzeljünk el egy banális példát: egy számunkra fontos eseményt szervezünk, e-mailben kiküldjük a meghívót néhány barátunknak, és valakitől nem kapunk választ. Tovább...

Találkozzunk a Facebookon!