hirdetés
hirdetés

A rossz vezető…

Kiégett vagy kiéget

Egy rossz főnök sokféleképpen keserítheti meg az életünket. Lehet túl arrogáns vagy túl kedves, túl laza vagy túl perfekcionista, esetleg túl hallgatag vagy túl figyelemkereső. A „túl”-on van a hangsúly. A kilépési interjúk nagy részében nem is meglepő, hogy a fő megnevezett kilépési ok maga a vezető. 

hirdetés

Sok mindent lehet a vezetők nyakába varrni, és úgy tűnik, ezt mindig lehet tetézni. Egy izgalmas kutatás (Leary és mtsai., 2013) szerint ugyanis saját kiégésünk oka is visszavezethető a főnökünkre. Van ugyanis az a főnök, akinek toxikus személyisége aktívan hozzájárul ahhoz, hogy a beosztottai kiégjenek. Hogy ki az, ahhoz előbb lássuk a kiégés főbb meghatározóit!

Nem fáradt, nem kiábrándult, hanem kiégett

A kiégés könnyen összekeverhető a fáradtsággal, a tanácstalansággal, esetleg a kiábrándultsággal, pedig ezeknél komolyabb állapotról van szó. Bár lehet rajta segíteni, azaz lehet csak átmeneti állapot, mégis több, mint egy testi tünet vagy egy negatív érzés. Sőt, ha már érzéseket érzünk, az nem lehet kiégés.

A legrosszabb jellemzője a kiégésnek talán az alattomosság. Lassan jön (és sajnos lassan is megy), nehéz észrevenni, ahogy előrehalad, és megint csak a fentiekkel ellentétben ritkán köthető egy-egy konkrét eseményhez vagy fordulathoz. Éppen ezért nincs köze egy kimerítő „harchoz”, vagy egy veszteséghez, ami a padlóra küld, sokkal közelebb áll a hiábavalósághoz vagy a légüres térben történő lebegéshez.

Az egyik eredeti definíció szerint három összetevője van: az érzelmi üresség, a deperszonalizáció és az egyéni teljesítmény csökkenése, amelyeket együtt úgy jellemezhetünk, mint egyfajta értelmét vesztett állapotot, haszontalanságot vagy feleslegességet. Ebben az állapotban minden csak úgy van.

A cikket teljes terjedelemben az Üzlet és Pszichológia 2018. február-márciusi lapszámában olvashatja el. Keresse a nagyobb újságárusoknál, vagy rendelje meg itt

Füzér Gábor
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Képzeljünk el egy banális példát: egy számunkra fontos eseményt szervezünk, e-mailben kiküldjük a meghívót néhány barátunknak, és valakitől nem kapunk választ. Tovább...

Találkozzunk a Facebookon!