hirdetés
hirdetés

Híres kísérlet

Elismerés mint varázslat

Értelmetlenül dolgozni? Na, még mit nem – mondhatnánk sokan, hiszen legtöbbünknek fontos, hogy értelmét lássuk a munkának, amit nap mint nap végzünk. Amennyiben ez nincs meg, az a hatékonyság rovására mehet, elveszítjük a motivációnkat.

hirdetés

Vezetői oldalról a jó hír az, hogy némi odafigyeléssel elkerülhető ez az állapot, sőt, átfordítható pozitív irányba. Nézzünk erre egy példát.

Dan Ariely (viselkedésközgazdaságtan-kutató) egyik kísérletében a motiváció és a visszajelzések kapcsolatát vizsgálta. Véletlenszerű sorrendben nyomtattak betűket papírlapokra, majd megkérték a résztvevőket, hogy találjanak egymás mellé került egyforma betűket. Amikor végeztek az első lappal, mindannyian kaptak 55 centet, majd tájékoztatták őket, hogy megcsinálhatnak még egy lapot 5 centtel kevesebbért – és így tovább. Azt nézték, mi az a legkisebb összeg, amiért dolgozni hajlandók a kísérleti alanyok egy fentről indított jutalmazásnál.

A lelkes elismertek tábora

A kísérletben három helyzetet vizsgáltak. Az elsőben az „elismert” résztvevők felírták a nevüket a lapok tetejére, megkerestek annyi betűpárt, amennyit csak tudtak, majd előresétáltak a kísérletvezetőhöz, és odaadták neki a papírt. A vezető gondosan átnézte a munkájukat az elejétől a végéig, majd egy jóleső „ahával” nyugtázta, végül lefordítva elhelyezte a lapot az asztal bal oldalán. Ezután megkérdezte, hogy akarják-e folytatni 5 centtel kevesebbért egy másik lappal, vagy inkább megállnak, és felveszik a fizetségüket. Amennyiben folytatták, a procedúra haladt tovább ugyanilyen feltételek mellett.

Akiket semmibe vettek

A kísérlet második fázisában a „figyelmen kívül hagyott” résztvevők nem írták fel a nevüket a papírra, és amikor átadták a kísérletvezetőnek az elkészült munkát, az bele sem nézett, egyszerűen csak lefordítva elhelyezte maga mellett a leadott lapokat.

A cikket teljes terjedelemben az Üzlet és Pszichológia 2018. június-júliusi lapszámában olvashatja el. Keresse a nagyobb újságárusoknál, vagy rendelje meg itt

Ali Marietta
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Képzeljünk el egy banális példát: egy számunkra fontos eseményt szervezünk, e-mailben kiküldjük a meghívót néhány barátunknak, és valakitől nem kapunk választ. Tovább...

Találkozzunk a Facebookon!