hirdetés
hirdetés

Esettanulmány

Egy hatékony kiválasztás története

Nemzetközi ügyfelünk egy speciális telefonos ügyfélszolgálati munkakörre kereste az ideális jelölteket. Az elmúlt években azt tapasztalták, hogy minőségi jelöltek is egyre kevesebben vannak, akiket pedig nagy nehezen felvesznek és betanítanak, átlagosan fél év után elmennek a cégtől. A fluktuációnak különböző okai voltak, amelyek általában az anyagiakkal, a stresszterheléssel és a munkahelyi elégedettség szintjével voltak kapcsolatban. 

hirdetés

A cég hr-osztálya a korábban már számos fejlesztési projektben eredményesen alkalmazott DISC viselkedésistílus-kérdőívet vette fel a jelöltekkel. Bár az egyéni és csapatfejlesztési munkákban nagyon kedvelt ez a módszer, mégis egyre inkább világossá válik, hogy csak ez alapján nem lehet hatékony kiválasztást csinálni. A viselkedési stíluson túl mélyebb rétegek is meghatározók a hosszú távú alkalmasság kérdésében.

Elvándorlás mögött: a demotiváció

Az egyik ilyen célba vett rejtett háttértényezőt a motivációk, attitűdök, értékek területe jelentette. Míg a viselkedési stílus felmérése arról adott képet, hogy hogyan kezelnek (feladat- és társas) helyzeteket a jelöltek, addig az üzleti motivációs háttér azt is megvilágította, hogy miért viselkednek így. Például az egyik jelöltnél a domináns (D) stílus mögött pozícióra törekvés húzódott, míg egy másik hasonlóan domináns viselkedési stílusú személynél a segítés motivációja volt tetten érhető. Bár elsőre mindkettő dominánsnak, határozottnak látszhat, nem mindegy, hogy ezt milyen mögöttes cél érdekében teszi valaki (magárét vagy másokért).

A tapasztalat azt mutatja, hogy a felvett viselkedés különösen, de még a motivációk is meglehetősen változékonyak lehetnek az időben előrehaladva. Ez pedig azt is magával hozhatja, hogy a beálló változások miatt egyes munkavállalók már nem illeszkednek a munkakör vagy a szervezet elvárásaihoz, értékeihez, így folyamatos az elvándorlás.

A teljes cikket az Üzlet és Pszichológia 2017. december-januári lapszámában tudja elolvasni. Fizessen rá elő most, vagy keresse az újságárusoknál!

 

Nagybányai Nagy Olivér, szervezetfejlesztő, munkapszichológus
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Képzeljünk el egy banális példát: egy számunkra fontos eseményt szervezünk, e-mailben kiküldjük a meghívót néhány barátunknak, és valakitől nem kapunk választ. Tovább...

Találkozzunk a Facebookon!